I strävan efter att effektivt skala upp står entreprenörer inför utmaningen att inte bara attrahera...
Vill du bygga ett företag i världsklass?
Historien om hur Englands cykellandslag gick från medelmåttighet till världsklass ger mig gåshud. Den påminner mig om vad min mentor Jan Stenbeck tidigt i min karriär lärde mig om att bygga fantastiska företag. Det handlar inte om idéer utan om detaljer. Att genomföra de 1000 detaljerna lite bättre än sina konkurrenter och att ständigt förbättras. Hela den filosofin genomsyrar hur jag idag coachar tillväxtentreprenörer och ledare som vill skapa framtidens storföretag. Bland annat har vi har tagit fram en 100 punktlista att utgå från. Den innehåller de detaljer som vi ser har störst effekt i den turbulenta berg-och-dal bane fasen när du växer mellan 20 och 250 mkr i omsättning. Om det är relevant för dig så hoppas jag du tar kontakt här nedan.
Men läs gärna först hela den inspirerande historien om magin i marginella förbättringar. När David Brailsford tog över det brittiska cykellandslaget 2003, stod han inför en kolossal utmaning. Historiskt hade Storbritanniens framgångar inom cykel varit mycket blygsamma. Brailsford hade dock en plan som skulle förändra allt. Hans filosofi? Förbättra varje tänkbar aspekt av vad vi gör som professionella cyklister med 1%. Strategin skulle visa sig inte bara revolutionera brittisk cykelsport utan även erbjuda en värdefull lärdom för alla satsningar mot världsklass – inte minst för entreprenörer och ledare i tillväxtföretag
Brailsford fokuserade först på de uppenbara faktorerna såsom cyklisternas fysiska kondition och utrustningens aerodynamik. Men han gick längre än så. Han förbättrade sådant som cyklisternas sömnkvalitet, deras kost, ja till och med hur de tvättade händerna för att minska sjukdomar. Varje liten del av cyklisternas liv och förberedelser betraktades genom linsen av 1% förbättring. Han uppmuntrade också alla i teamet att tänka på hur de kunde bidra med 1% förbättringar vilket ledde till en känsla av att alla kunde bidra till strategin.
Resultaten? De lät inte vänta på sig. Inom ett decennium hade det brittiska cykellandslaget vunnit inte mindre än sju Tour de France, otaliga världsmästerskap och olympiska guldmedaljer samt slagit ett stort antal världsrekord. Brailsfords metod bevisar kraften i hur små förbättringar tillsammans kan leda till extraordinära resultat.
Det finns en värdefull lärdom att dra för entreprenörer och ledare i Brailsfords historia. I jakten på framgång kan det vara lätt att bli förförd av idén om den stora genombrottsinnovationen eller den radikala förändringen som ska förändra allt. Men Brailsfords framgångshistoria visar att verklig excellens ofta ligger i uppmärksamheten på detaljer – många små, ständiga förbättringar som tillsammans skapar en oövervinnelig helhet.
I den snabbrörliga världen av tillväxtföretag kan detta perspektiv vara särskilt kraftfullt. Det handlar inte bara om att förbättra din produkt eller tjänst. Det handlar om att förbättra alla aspekter av din verksamhet – från kundservice till intern kommunikation, från produktutveckling till marknadsföringsstrategier. Varje liten förbättring bidrar till att skapa ett starkare, mer resilient och mer innovativt företag.
Istället för att jaga den stora disruptiva förändringen, fråga dig istället: Hur kan vi förbättra varje del i företaget med 1%? Denna inställning kräver tålamod och uthållighet, men historien om det brittiska cykellandslaget visar att resultatet kan vara ett företag i världsklass.